Dokument zapewnia finansowanie tej inwestycji oraz rozpoczęcie prac przygotowawczych. Konferencję prasową zorganizowano przed siedzibą Urzędu Miasta.
Celem inwestycji jest budowa nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym niechronionych uczestników ruchu, a także wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice Kolna, co przełoży się na poprawę komfortu życia mieszkańców miejscowości. Dzięki czwartkowej decyzji powstanie 8-kilometrowy odcinek drogi krajowej, z czego niemal 6 km zostanie rozbudowane w istniejącym przebiegu drogi od Wincenty, przez Czerwone do granicy Kolna oraz wybudowany zostanie nowy odcinek drogi o długości ok. 2 km do drogi wojewódzkiej nr 647, stanowiącej element zachodniej obwodnicy Kolna. Na skrzyżowaniu z DW 647 nowy odcinek drogi krajowej połączy się z dalszym odcinkiem obwodnicy, budowanym przez samorząd województwa podlaskiego. Na realizację tej inwestycji trafiło już 54,4 mln zł wsparcia ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. - To bardzo ważny odcinek, który spina obwodnicę z drogą wojewódzką w ciągu drogi krajowej i w ten sposób utworzy dwie obwodnice: Kolno – północ – południe, czyli Łomża – Pisz, a także wschód – zachód, czyli od węzła Stawiski do Myszyńca – przekonywał na spotkaniu Burmistrz Kolna Andrzej Duda. Poinformował też zebranych o zakresie prac dotyczących pierwszego objazdu miasta. - Obwodnica w ciągu drogi wojewódzkiej, czyli obwodnica wschód-zachód jest już projektowo na ukończeniu. W tej chwili wykonawca złożył dokumenty, które zapewnią wydanie pozwolenia na budowę. Pewnie jeszcze w tym roku albo na początku następnego zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie tej pierwszej części obwodnicy, ale najistotniejszą częścią obwodnicy będzie ten element, który wykona GDDKiA w Białymstoku. On zapewni nam jazdę w ciągu drogi krajowej nr 63 na kierunku Łomża-Pisz. A ten kierunek przysparza nam najwięcej kłopotów, bo w okresach letnich, od długiego weekendu majowego do końca września, mamy tu bardzo duże natężenie ruchu. Korki długością sięgają nawet 11 kilometrów. Czyli, tak naprawdę, rozpoczynają się często już w województwie warmińsko-mazurskim.
Rozbudowana droga krajowa pozostanie jednojezdniowa, ale wybudowane zostaną pasy do skrętu w lewo. Szersze będą też ciągi ruchu – po modernizacji będą miały 3,5 metra. Wybudowane będą również dodatkowe jezdnie zapewniające dojazd do posesji i pól, ciągi pieszo-rowerowe i chodniki. Przewidziano ponadto przebudowę i budowę 8 skrzyżowań, budowę zatok autobusowych, przejść dla zwierząt oraz systemu odwodnienia.
Dzięki przyjętemu Programowi zostaną zintegrowane inwestycje drogowe GDDKiA z planowanymi zadaniami Podlaskiego Zarządu Dróg. Problemy rejonu i miasta Kolno oraz uciążliwości turystyczne zostaną tym samym rozwiązane w sposób kompleksowy. - Przyjeżdżamy z dobrą wiadomością dla mieszkańców Kolna, mieszkańców regionu i wszystkich tych, którzy, jak powiedział Pan burmistrz Andrzej Duda, przejeżdżają przez Kolno aby jechać na Mazury. Sprowadza nas tutaj dobra, bezpieczna komunikacja, a ona jest możliwa tylko wówczas, kiedy z należytym staraniem, kiedy z należytym zaangażowaniem będziemy realizowali potrzeby mieszkańców – mówił na spotkaniu minister Andrzej Adamczyk. Przypomniał też o modernizacji głównej ulicy Wojska Polskiego, która jest dziś wizytówką miasta. - Tutaj mogę powiedzieć, że Kolno staje jako miejsce kolejnego przystanku na trasie spełnionych deklaracji Prawa i Sprawiedliwości. Tutaj też złożyliśmy deklaracje, że zrobimy wszystko, aby podnieść bezpieczeństwo pod wygodę w transporcie drogowym w Kolnie, regionie kolneńskim tutaj na Kurpiach, ale szczególnie dla wszystkich tych, którzy udają się tranzytem przez Kolno na Mazury. Minister zwrócił się również do przedstawicieli różnych szczebli władz doceniając współpracę na rzecz lokalnej społeczności. - To wasze wsparcie również decyduje o tym, że możemy podejmować te ważkie, ważne dla nas wszystkich decyzje. To dzisiaj po raz kolejny Rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Zwracam się do pana Posła Kazimierza Gwiazdowskiego, zwracam się do senatora. Dziękuję za wsparcie w naszym parlamencie. Panu burmistrzowi gratuluję takiej determinacji i umiejętności organizacji wsparcia pośród ludzi dobrej woli, ale szczególnie parlamentarzystów, szczególnie samorządowców.
- Budowa obwodnicy Kolna, w związku z dzisiejszym podpisem, staje się faktem - podkreślał Poseł RP Kazimierz Gwiazdowski, który od lat pozostaje zaangażowany w sprawy prorozwojowe Kolna i całego regionu. Parlamentarzysta zaznaczał też, że decyzja ta nie przekładała się na lata oczekiwań i obietnic - Dwa lata temu, kiedy podejmowaliśmy dyskusję z panem ministrem, nie wszyscy wierzyli, że obwodnicę Kolna uda się zrealizować. Dzięki zrozumieniu potrzeb lokalnych będzie na polskich drogach wygodniej i bezpieczniej.
Planowane zadanie drogowe będzie realizowane w systemie Projektuj i buduj w latach 2023-2031. Prace przygotowawcze ruszą jeszcze w tym roku, a sama budowa zakładana jest na lata 2029-2031. Szacunkowy koszt inwestycji to kwota ok. 148,5 mln zł.
W spotkaniu w Kolnie wzięli udział m.in.: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Poseł na Sejm RP Kazimierz Gwiazdowski, Senator RP Marek Komorowski, Wojewoda Podlaski Bohdan Józef Paszkowski, Dyrektora białostockiego oddziału GDDKiA Norbert Wyrwich , Burmistrz Kolna Andrzej Duda, Wicestarosta Kolneński Karol Pieloszczyk, Wójt Gminy Kolno Józef Wiśniewski, Przewodniczący Rady Miasta Kolno Mariusz Rakowski oraz radni Rady Miasta Kolno.
Opracowanie i zdjęcia: Andrzej Konopka / UM Kolno