29 kwietnia wyjazdowe posiedzenie sejmowej Podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej (SUE) w Kolnie zorganizował poseł Lech Antoni Kołakowski (przewodniczącym Podkomisji). Na jego zaproszenie do Kolna przyjechał m.in. Jarosław Orliński dyrektor departamentu programów infrastrukturalnych w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Byli także: wicemarszałek województwa ds. infrastruktury Marek Olbryś, oraz pracownicy Urzędu Miasta.
Gości w sali konferencyjnej powitał Burmistrz Miasta Kolno Andrzej Duda, który na wstępie przedstawił podkomisji sprawozdanie z inwestycji jakie miasto wykonało dzięki unijnym środkom na przestrzeni ostatnich lat. Podziękował też parlamentarzystom i przedstawicielom województwa podlaskiego za pomoc w rożnych działaniach na rzecz miasta. Burmistrz przybyłym przypomniał opowieść o żeglarzu Janie z Kolna, który jak legenda mówi - odkrył Amerykę przed Kolumbem. Symbol niestrudzonego podróżnika wykorzystywany jest w promocji miasta w regionie i kraju.
W dalszej części spotkanie prowadził poseł Lech Antoni Kołakowski. Ta komisja jest szczególna. Wspólnie przyjęliśmy, że naszym zadaniem jest zapoznanie się z informacjami o programach, które są wdrażane ze środków strukturalnych w Polsce. Kolno jest doskonałym miejscem dialogu. W sprawie informacji na temat: planowania, wykorzystywania, a także kontroli i inwestowania oraz rozliczania środków strukturalnych otrzymanych z Unii Europejskiej. Dlatego chcemy współpracować i liczymy na wymianę doświadczeń z państwem. Ta wymiana informacji jest bardzo istotna do prac. Podkomisja odbyła już pięć wizytacji w Polsce, dzisiejsza w Kolnie jest 6.
Poseł Kołakowski poruszył też bardzo ważną dla naszego miasta sprawę dotyczącą budowy kolei w pobliżu Kolna. Parlamentarzysta nie ukrywał, że oczkuje iż linia kolejowa z Warszawy przez Ostrołękę, Łomżę, Kolno, Pisz i Giżycko powstanie w miarę szybko i to przy dużym udziale środków unijnych. Wszyscy obecni na sali usłyszeli „gorącą” informację, przekazaną przez Kołakowskiego, że przed chwilą rząd przyjął rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym, w którym określony został przebieg jednej ze szprych kolejowych łączących poszczególne miasta naszego państwa z Centralnym Portem Komunikacyjnym. - Tzw. szprychę nr 3 w relacji Baranów, dworzec centralny Tłuszcz, Wyszków, Ostrołęka udało się nam wygiąć do Łomży i Kolna, a następnie do Pisza, Orzysza i Giżycka – mówił z radością poseł Kołakowski. - Jest to docelowe zadanie bardzo ważne dla naszego kraju i dla naszego regionu. Jest to możliwość dotarcia kolejnych inwestycji – dodał parlamentarzysta.
Odcinek z Warszawy do Ostrołęki będzie modernizowany przez PKP. Kolejne „spinacze” kolejowe, w tym trasę przez Kolno, zbuduje spółka CPK. Kolej będzie dwutorowa o prędkości nawet 250 km/h. Przykładowo podróż na trasie Łomża - Kolno wyniesie ok. 15 min do portu lotniczego dotrzemy zaś w około 2 godziny.
Po posiedzeniu w Kolnie członkowie Podkomisji SUE pojechali do miast, które miałaby połączyć nowa Linia Kolejowa Warszawsko – Mazurska, czyli do Pisza i Giżycka, gdzie także mają spotkać się z lokalnymi samorządowcami.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Konopka