Nowe rondo zastąpi dotychczasowe skrzyżowanie ulic: Konstytucji 3 Maja (droga wojewódzka), Króla Jana III Sobieskiego (droga powiatowa) i Armii Krajowej (droga miejska). Koszt przedsięwzięcia to blisko 12 mln zł. Środki na realizację pochodziły z budżetu województwa podlaskiego.
W konferencji prasowej z okazji otwarcia ronda w Kolnie wzięli udział: Wicemarszałek Marek Olbryś, radny wojewódzki Adam Wojciech Sekściński, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mariusz Nahajewski, reprezentujący burmistrza Miasta Kolno Andrzeja Dudę: Sekretarz Miasta, Mirosław Bajorek i Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Andrzej Jarzyło, Starosta Kolneński Tadeusz Klama, Grzegorz Kulągowski, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Kolnie oraz Jacek Pastor, wiceprezes Przedsiębiorstwa Budownictwa Komunikacyjnego w Łomży.
Wicemarszałek Marek Olbryś, w zarządzie województwa odpowiedzialny za infrastrukturę drogową podkreślał, jak ważne było dla miasta Kolno przeprowadzone zadanie drogowe.
- Udręka mieszkańców Kolna ma swój kres. W ciągu dwóch lat udało się zakończyć inwestycję, która poprawi komunikację w mieście, ograniczy liczbę wypadków, do których w tym miejscu wcześniej dochodziło i poprawi estetykę Kolna. Taki był nasz cel i został zrealizowany.
Podczas konferencji, pochodzący z Kolna radny wojewódzki Wojciech Adam Sekściński akcentował, że jest to kolejne w ostatnim czasie wydarzenie związane z drogami wojewódzkimi na terenie powiatu kolneńskiego. Dzięki dobrej współpracy samorządów na różnych szczeblach na odcinku Kolno-Zabiele powstanie m. in. nowy trakt rowerowy zaznaczał radny.
– Dwa miesiące temu podpisywaliśmy umowę na wykonanie projektu ścieżki rowerowej na drodze wojewódzkiej 647, a dzisiaj wieńczymy nasze działania, które tak naprawdę rozpoczęliśmy cztery lata temu. Sprowadzają się one do tego, aby wymazać miasto Kolno, powiat kolneński z mapy wykluczenia komunikacyjnego na terenie województwa. Bo te tereny przez wiele lat były w zapomnieniu.
Radny wojewódzki przekazał też gratulacje z okazji otwarcia ronda od posła Kazimierza Gwiazdowskiego.
O wadze nowej inwestycji mówił również Starosta Kolneński Tadeusz Klama.
– Ruch jest tutaj bardzo duży, bo z ronda korzystają podróżni zjeżdżający z dróg krajowych, a także mieszkańcy gmin: Stawiski, Grabowo i Kolno.
Nowe rondo nie tylko zwiększy bezpieczeństwo, ale przede wszystkim rozwiąże problem zalewania drogi i sąsiednich nieruchomości zauważa Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Andrzej Jarzyło, reprezentujący Burmistrza Miasta Kolno.
– Wybudowana została nowa kanalizacja deszczowa o dużych przekrojach, która umożliwi bezproblemowy odpływ wód opadowych. Zastosowane urządzenia będą służyły w oczyszczaniu wód, a separatory będą zabierały substancje ropopochodne. Zapewni to ochronę środowiska i przyczyni się do ochrony wód odprowadzanych do rzeki Łabno.
Andrzej Jarzyło podziękował w imieniu włodarza Kolna całemu Zarządowi Województwa Podlaskiego, na czele z Marszałkiem Arturem Kosińskim i Wicemarszałkiem Markiem Olbrysiem, za wszystkie starania, które przyczyniły się do powstania ronda w Kolnie.
- Za to wszystko, za podjęte działania przez samorząd województwa podlaskiego, w imieniu Burmistrza Miasta Kolno pana Andrzeja Dudy, chciałbym państwu bardzo serdecznie podziękować. Dziękuję również panu Mariuszowi Nahajewskiemu, dyrektorowi Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, który koordynował realizację niniejszego zadania, poczynając od dokumentacji technicznej, aż do ostatecznego zakończania robót budowlanych. Podziękowanie składam również na ręce wiceprezesa Przedsiębiorstwa Budownictwa Komunikacyjnego w Łomży, które realizowało sprawnie tutaj roboty budowlane, zapewniając tym samym bardzo dobrą jakość wykonanych prac i udzielając równocześnie 7 letniej gwarancji. Świadczy to o renomie firmy. Jestem przekonany, że rondo czterowlotowe będzie dobrze służyło mieszkańcom miasta Kolno, mieszkańcom powiatu kolneńskiego i innym podróżnym, zapewniając bezpieczny i bezkolizyjny przejazd przez skrzyżowanie i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszej okolicy – podsumował Andrzej Jarzyło.
Koszt inwestycji to kwota ok. 12 mln zł. Znaczną część tych środków przeznaczono na budowę półtorakilometrowego kanału odprowadzającego wodę z pasa drogowego i łączących się z nim dróg. Powstał żelbetowy kanał deszczowy sięgający 2 metrów, jakiego jeszcze w mieście nie było.
Zewnętrzna średnica ronda ma 38 metrów, średnica wyspy środkowej 20, a średnica pierścienia najazdowego 27 metrów. Szerokość jezdni to 5,5 m, szerokość pierścienia najazdowego - 3,5 m. Na rondzie zamontowano urządzenia podczyszczające oraz separatory substancji ropopochodnych z osadnikami części mineralnych.
Opracowanie i zdjęcia: Andrzej Konopka