Koszt całego przedsięwzięcia to blisko 100 mln. Obwodnica będzie budowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Umowę podczas spotkania podpisali: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, marszałek Artur Kosicki i wicemarszałek Marek Olbryś. W konferencji wzięli też udział: Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Poseł RP Kazimierz Gwiazdowski oraz Burmistrz Kolna Andrzej Duda.
- Jest to ogromnie radująca zarówno samorządowców, jak i mieszkańców naszego miasta wiadomość, bo czekaliśmy na to wiele lat. Obwodnica o długości prawie 7 km będzie przebiegać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 647 i rozładuje ruch w mieście - zaznaczał podczas spotkania burmistrz Andrzej Duda.
Kolno usytuowane jest przy drodze krajowej nr 63, prowadzącej na Mazury i szczególnie podczas sezonu wakacyjnego ruch jest mocno wzmożony, a sprawny przejazd uniemożliwiają tworzące się korki. Dzięki nowej inwestycji mieszkańcy regionu zyskają też łatwiejszy dostęp do drogi ekspresowej. Kolno będzie miało obwodnicę, która pozwoli ominąć miasto jadąc z dwóch kierunków - na linii Łomża - Pisz, ale także od strony Stawisk.
– Nad mazurskie jeziora jedzie tędy, w miesiącach letnich, od maja do września, ok. 20 tys. samochodów i nasze miasto jest zablokowane. Mamy, co prawda, wyremontowaną drogę krajową 63, która bardzo poprawiła bezpieczeństwo w mieście, ze względu na sygnalizację świetlną, lewoskręty, ronda i doświetlenie przejść. W momencie oddania jej do użytku nie mieliśmy żadnego wypadku śmiertelnego i ani jednej kolizji, ale przy tym natężeniu ruchu jest ona bardzo obciążona. Przy tym, w tej chwili, na wjeździe z kierunku Łomży mamy tylko jeden most, a budowa obwodnicy zakłada powstanie dwóch obiektów mostowych – dodał burmistrz.
Minister Adamczyk dostrzega potencjał planowanej inwestycji do rozwoju całego regionu.
- Niedaleko stąd powstaje węzeł Kolno, a to nas zobowiązuje do tego, żeby tę drogę uczynić pełnym silnikiem rozwoju gospodarczego, poprzez dostęp do terenów inwestycyjnych. Takie tereny inwestycyjne przygotowuje pan burmistrz Andrzej Duda. Burmistrz Kolna wraz z samorządem gminy przygotowuje je dla tych, którzy zechcą tutaj otworzyć swoją działalność gospodarczą, którzy zechcą tutaj swoje organizacje biznesowe lokować. Z jednej strony dać mieszkańcom pracę, z drugiej strony również korzystać z potencjału tego regionu, a on jest olbrzymi. Wykorzystamy go właśnie dzięki budowie obwodnicy Kolna, która w sposób bezpieczny pozwoli komunikować te strefy gospodarcze z drogą ekspresową – tłumaczył Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
W Polsce realizuje się nie tylko projekty autostradowe, drogi ekspresowe i szybkiego ruchu, ale także drogi lokalne, drogi samorządowe. Inwestycja w obrębie Kolna powstanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). - Dzięki środkom z tego Programu wspieramy inwestycje gminne, powiatowe, a teraz wojewódzkie - 51 obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich na terenie całego kraju, 100 obwodnic w ramach Programu, który dedykowany jest drogom krajowym, to niespotykana dotąd ilość. To Program poprawy komunikacji, poprawy poziomu życia mieszkańców, szczególnie tych miejscowości, przez które przebiegają główne drogi – dodał Adamczyk.
Obecny na konferencji wiceminister Rafał Weber informował, że kolejne zmiany w Programie umożliwią dofinansowanie budowy ścieżek rowerowych, chodników oraz niewielkich remontów. Weber podkreślał, że województwo podlaskie jest dla obecnego rządu strategiczne od strony transportowej, stąd realizacja w regionie wielu dużych projektów: modernizacja drogi ekspresowej S8 oraz budowa tras międzynarodowych: Via Carpatia i Via Baltica.
- Infrastruktura drogowa jest podstawą rozwoju i obecny rząd rozumie potrzeby w tym zakresie naszego województwa – zaznaczał marszałek Artur Kosicki.
Podlaski samorząd na budowę obwodnic otrzymał 164 mln zł. To pieniądze na dokończenie: Wschodniej Obwodnicy Suwałk oraz budowę obwodnic: Ciechanowca, Sokół i Kolna.
Na przestrzeni ostatnich trzech lat z RFRD zrealizowano w regionie również wiele mniejszych inwestycji. Pozyskane z Programu środki przeznaczono na przebudowę dróg gminnych i powiatowych. Miasto Kolno też korzystało z takiego wsparcia. Modernizacja wielu dróg w województwie nie byłaby możliwa, gdyby nie dobra wielopoziomowa współpraca rządu, władz wojewódzkich i samorządowych. Marszałek Kosicki podziękował za zaangażowanie w sprawy lokalne posłowi Kazimierzowi Gwiazdowskiemu i europosłowi Krzysztofowi Jurgielowi.
Koszt budowy obwodnicy Kolna wyniesie 95 mln zł, z czego 54 mln zostanie pokryte z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Kierowcy mają szansę przejechać nową drogą w połowie 2025 roku.
Opracowanie i zdjęcia: Andrzej Konopka